Elokuvasarjat
1999: kevät l syksy
2000: kevät l syksy
2001: kevät l syksy
2002: kevät l syksy
2003: kevät l syksy
2004: kevät l syksy
2005: kevät l syksy
2006: kevät l syksy
2007: kevät l syksy
2008: kevät l syksy
2009: kevät l syksy
2010: kevät l syksy
2011: kevät l syksy
2012: kevät
2013: kesä

Erikoisnäytökset

Ohjelmisto Elokuvat Tapahtumat Yhdistys Linkit

Kevät 2009

Sarjan teema: Neuvostoliitto tutuksi

30.1.2009
Anna Pavlova
(Anna Pavlova)

27.2.2009
Pitkin poikin Neuvostoliittoa
elokuvakooste

27.3.2009
Unohtumattomia vuosia 1917–1957

24.4.2009
Vihreä Neuvostoliitto
elokuvakooste

 

Kuvitusta ei toistaiseksi saatavana.

Unohtumattomia vuosia 1917–1957
(Не Забиваемые годы 1917–1957 / Nezabyvaemye gody)

Tsentralnaja studija dokumentalnyh filmov 1957

Ohjaus:
Ilja Kopalin

Dokumenttielokuva on kooste lokakuun vallankumouksen jälkeisistä neljästä vuosikymmenestä. Elokuvan kuvamateriaalina on käytetty harvinaisia arkistokatkelmia.

Ilja Petrovitš Kopalin (1900–1976) aloitti elokuvauransa 20-luvun loppupuoliskolla assistenttina ja apulaisohjaajana. Ilja Kopalinin ensimmäinen dokumenttielokuva oli ”Miljoonien juhlapäivä ”(Праздник миллионов, 1927). Hän työskenteli uransa alussa Dziga Vertovin opissa tämän apulaisohjaajana. Kopalinin ensimmäinen elokuva Vertovin ohjauksessa oli ”Leninin jäljissä” (По ленинскому пути, 1929(–37)). Yhteistyö Vertovin kanssa jatkui aina siihen asti, kunnes Kopalin siirtyi työskentelemään vakituisesti dokumenttielokuvien keskusstudiolle Moskovaan.

Historiasta ja sosialistisesta realismista innostunut nuorukainen tiesi heti elokuvainstituutista valmistuttuaan, että hän halusi keskittyä dokumenttielokuvien tekoon. Kopalinin elokuvallinen elämäntyö onkin kattava. Hän teki useita kymmeniä dokumenttielokuvia, kunnostautui elokuvateoreetikkona ja vuodesta 1950 alkaen hän työskenteli opettajana VGIKissä; 1964 hän sai professuurin. Kopalin sai elinaikanaan niin ulkomaista kuin kotimaistakin arvostusta. 1943 hän voitti yhdessä Leonid Varlamovin kanssa dokumenttielokuvan Oscar-palkinnon elokuvallaan ”Saksalaisarmeijan nujerrus Moskovan liepeillä” (Разгром немецких войск под Москвой, 1942); hän keräsi elokuvillaan myös kuusi Neuvostoliiton valtionpalkintoa (1941, 1942, 1946, 1948, 1949, 1951), kaksi Lenin-palkintoa ja vuonna 1968 hänet nimitettiin kansallisartistiksi.

Kopalinin rakkain aihe oli tietenkin dokumenttielokuva, ja ennen kaikkea rintamadokumentit. Hänen elokuvateoreettinen kunnostautumisensa tapahtui 40-luvulla, jolloin hän teki Leonid Varlamovin kanssa Oscar-palkitun rintamadokumentin ”Saksalaisarmeijan nujerrus Moskovan liepeillä”. Kaksikko oli lähetetty 200 neuvostoliittolaisen sotadokumentoijan joukossa rintamalle kuvaamaan etulinjan tapahtumia toisessa maailmansodassa. Kopalin kuvasi taisteluja Moskovan puolustuslinjalla. Mieheen sotakokemus vaikutti niin syvästi, että hän rakensi teorian rintamadokumenttien erillisestä genrestä.

Kopalinin rintamadokumenttien pohjalla on tarkkaan mietitty dramaturgia, jonka oikeutusta dokumenttielokuvan pohjana tukee ihmisten luontainen tarve eskapismiin kaaosolosuhteissa. Sota-aikana tehdyt rintamadokumentit ovat luonnollisesti propagandavälineitä, joiden tarkoitus on provokatiivisesti nostattaa kansallistuntoa huippuunsa. Rintamadokumenteissa ei näytetä maskuliinisuutensa kuolemanpelkona hangelle oksentavia rivisotilaita, vaan nimenomaan urheita isänmaan puolustajia, joiden toiminnalla on selkeät ja kerronnallisesti tiiviit syy- ja seuraussuhteet. Kopalinin mukaan sotatapahtumien historialliset etapit tulee esittää yleisölle mahdollisimman realistisessa valossa, mutta hyvin yksinkertaistettuina. Johtava ajatus Kopalinin rintamadokumenttiteoriassa on se, että elokuvan ei tule olla pelkkä sotaa kuvaava kronikka, vaan nimenomaan dramatisoitu taideteos, jolla on sekä historiallinen että taiteellinen arvonsa. Hänen mukaansa pelkkä sotaa dokumentoivien kuvien sarja ei anna katsojalleen mitään, vaan katselukokemuksen yhteyteen täytyy luoda tunne toivon mahdollisuudesta, joka taas edellyttää draaman kaaren rakentamista myös dokumenttielokuviin.

Dokumenttielokuva ”Unohtumattomia vuosia” on Kopalinin useiden eri kuvaajien rintamadokumenttimateriaalista kokoama teos, jossa hän soveltaa omaa dokumenttielokuvateoriaansa. Elokuvan kiinnostavuus liittyykin juuri Kopalinin omaan teoriaan, jota elokuvallisen teoksen muotokieli noudattaa pilkun tarkasti.

Esittely: Hanne-Mari Rumbin