Elokuvasarjat
1999: kevät l syksy
2000: kevät l syksy
2001: kevät l syksy
2002: kevät l syksy
2003: kevät l syksy
2004: kevät l syksy
2005: kevät l syksy
2006: kevät l syksy
2007: kevät l syksy
2008: kevät l syksy
2009: kevät l syksy
2010: kevät l syksy
2011: kevät l syksy
2012: kevät
2013: kesä

Erikoisnäytökset

Ohjelmisto Elokuvat Tapahtumat Yhdistys Linkit

Syksy 2010

Sarjan teema: Unohdetut klassikot

24.9.2010
Liekehtivä manner
(Pylajushtshi kontinent)

29.10.2010
Unohtumattomat sivut
(Stranitsy bessmertija)

26.11.2010
Äitipuoli
(Matsheha)

 

Kuva lisätään myöhemmin.

Unohtumattomat sivut
(Stranitsy bessmertija)

Tsentralnaja studija dokumentalnyh filmov 1965 / 71 min / mv

Ohjaus:
Ilja Kopalin

Elokuva on kinokronikka maailman ensimmäisen sosialistivaltion synnystä. Harvinaisesta arkistomateriaalista koostettu dokumenttielokuva esittää katsojalle kronologisen tarinan vuosien 1917–1922 tapahtumista, sisällissodasta keskusjohtoisen Neuvostoliiton syntyyn.

Ilja Kopalinin (1900–1976) elokuva on monella tavalla kiinnostava aikansa ilmiö. Ensinnäkin Kopalin oli dokumenttielokuvateoreetikko, jonka elokuvat noudattavat kuva kuvalta hänen omaa dokumenttielokuvateoriaansa. Lisäksi Unohtumattomat sivut (1965) kuuluu Kopalinin myöhäisempään tuotantoon, jolloin hän päätyökseen hoiti Moskovan elokuva-akatemiassa (VGIK) dokumenttielokuvan professuuria. Professuurin hän oli saanut vuotta ennen dokumenttielokuvan valmistumista (1964). Unohtumattomien sivujen voidaan siis katsoa olevan tekijänsä ansioitunut näyttötyö, jossa hän soveltaa omaa teoriaansa sekä jakamiaan oppeja. Kopalin itse oli imenyt oppinsa neuvostodokumenttielokuvan ensimmäiseltä suurelta vaikuttajalta, Dziga Vertovilta. Kopalin opiskeli ja teki ensimmäiset elokuvansa yhdessä Vertovin veljen Mihail Kaufmanin kanssa. Kopalinin ja Kaufmanin ensimmäinen dokumenttielokuva Moskova valmistui vuonna 1927. Kopalinin elokuvalliseen työhön vaikuttivat voimakkaasti hänen palvelusvuotensa puna-armeijassa, jossa hän toimi rintamakuvaajana etulinjassa. Omissa ohjaustöissään Kopalin on käyttänyt paljon myös itse kuvaamansa arkistomateriaalia useiden muiden rintamakuvaajien materiaalin ohella.

Elokuvan tekee kiinnostavaksi myös sen valmistumisaika 1965, jolloin Neuvostoliiton kulttuurielämässä kuohui jälleen, valtakoneistoa jähmetettiin ja valtaa keskitettiin uudella tarmokkuudella suojasään edes hieman liberaalimmat linjaukset tukehduttaen. Neuvostovastaisuudesta syyteltiin herkästi niin kirjailijoita, kuvataiteilijoita kuin elokuvantekijöitäkin.

Kopalin oli saanut kahdeksan vuotta ennen Unohtumattomien sivujen valmistumista valmiiksi sisällissodan esittelyllä alkavan elokuvallisen vuosikymmenkoosteen nimeltä Unohtumattomia vuosia 1917–1957. Pysähtyneisyyden aika kuitenkin tuki vanhojen kulumattomien historiaetappien kiillottamista, joten on varsin ymmärrettävää, että myös Kopalin palasi professuurinsa innoittamana kokoamaan sisällissodasta kertovaa täyspitkää dokumenttielokuvaa.

Dokumenttielokuvateoreetikko keräsi ansioillaan kuusi Neuvostoliiton valtionpalkintoa vuosina 1941, 1942, 1946, 1948, 1949 ja 1951. Vuonna 1943 Kopalin voitti yhdessä ohjaajakollegansa Leonid Varlamovin kanssa ulkomaisen dokumenttielokuvan Oscar-palkinnon yhdessä elokuvalla Saksalaisarmeijan nujerrus Moskovan liepeillä / Разгром немецких войск под Москвой / Moscow Strikes Back (1942). Kopalin palkittiin myös kahdesti Leninin kunniamerkillä, ja vuonna 1968 hänet nimitettiin Neuvostoliiton kansallisartistiksi.

Esittely: Hanne-Mari Rumbin